Die Entwarnung ist meinerseits aufgehoben - Stand heute:
Die Sepsis als Folge einer Affenpockeninfektion fordert bei einem Immungeschwächten Patienten in Peru ein erstes Opfer. Die Hautläsionen sind eine ideale Eintrittspforte für Bakterien und multiresistentet Keime - wie im Blogbeitrag beschrieben. Kommt dann noch eine Immunschwäche dazu, dann hat man schlechte Karten...
https://oicanadian.com/first-death-in-peru-of-a-patient-infected-with-monkeypox/
Und so harmlos, wie die Medien behaupten sind die Affenpocken auch nicht:
Most cases begin with lesions on the genitals, face, arms and hands and perianal area. These initial lesions, although similar in appearance to pustules, are not pustules but whitish solid papules, without a roof or liquid content. Over time their center becomes necrotic (Figure 1A). Single lesions were present in 11% of the patients. They can be very painful and might group in large plaques (Supplementary material). Circumscribed painful erythema and oedema can be a relevant feature, even with few overlying lesions. Apart from these characteristic cutaneous lesions, there are additional details to be noted. Several patients had monkeypox whitlows (Figure 2). When present at mucosae these primary lesions may present as chancriform ulcers (Figure 3), causing oral ulcers(5%), proctitis (22%) or tonsillar ulcers (Figure 4) with surrounding oedema leading to...
Und wichtig: Es gibt scheinbar keinen Unterschied zwischen jenen die vor 1972 bereits gegen die klassischen Pocken geimpft wurden und jenen die noch nicht geimpft worden sind. Die alte Pockenarbe am Oberarm ist vermutlich inzwischen wirkungslos:
We attempted to describe the association of birthdate prior to 1972 (a possible protective factor for severity) or HIV infection (a possible risk factor) with other clinical findings, including number of lesions or affected areas, but found no relevant as sociations. Three of the four hospitalized patients were HIV-positive.
Quelle: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/bjd.21790
!LOL
